Araç sahiplerinin en fazla merak ettikleri soruları yanıtlamaya devam ediyoruz. Bugünki yazımızda baskı balatanın bittiği nasıl anlaşılır ? ne zaman değişmesi gerekir ? ve daha fazla merak ettiğinizz sorulan cevabını bulmuş olacaksınız. Şimdi dilerseniz başlıklar halinde konumuza geçelim. Öncelikle baskı balata nedir ? ne işe yarar onlardan bahsedelim.
Baskı Balata Nedir ?
Motordan aldığı döndürme kuvvetini şanzımana iletilmesine yada iletilmemesine aracılık eden bir kaç parçadan oluşan ( baskı – balata ve bilya ) olarak set halinde çalışan parçaya baskı balata denir. Baskı balata çalışma mantığı aynı olsada, her araca farklı modelleri takılmaktadır. Örneğin dizel aracın baskı balatası ile, benzinli aracın baskı balatası farklılık göstermektedir.
Baskı Balata Nasıl Çalışır ?
Yukarıdan Debriyaj pedalına bastığınızda, debriyaj bilyası baskı şemsiyesi üzerine basar ve balata boşa çıkarak motor ve şanzıman güç aktarımı azaltılır. Debriyaja bastığınızda vites değişimi yapılabilmesinin sebebi, motordaki gücün şanzımana aktarılması azaltılır ve şanzımandaki dönen dişliler yavaşlar vites değişimi sağlanır. Debriyaja basmadan yada yarım basarak vites değiştirmeye kalktığınızda, cartlama sesinin gelmesi işte bu yüzdendir.
Baskı Balatanın bittiği nasıl anlaşılır ?
Baskı balatanın bittiğini anlamak için öncelikle parçaları tanımalıyız. Çünkü baskının, balatanın, debriyaj bilyasının 3 nünde komplike çalıştığı bir sistem ama üçününde arızası birbirinden farklı olabilir. Yani debriyaj bilyasının arızası ile debriyaj balatasının arızası birbirinden farklılık gösterir.
Bunun bir kaç anlama tekniği vardır. Kolaydan zora baskı balata bilayanın bittiğini anlamak için şu işlemleri yapabilirsiniz.
Seyir Halinde Test
İlk olarak araç seyir halindeyken gaz verdiğinizde devir saati ile süratlenme süresi aynı anda olmalıdır. Yani siz araç hızlansın diye gaz verdiğinizde motor gaz yiyior ”bağırıyor” fakat araç hızlanmıyorsa, bu baskı balatanın bittiğine işaret etmektedir.
İkinci yöntem ise : Debriyaj Pedalının Yukarıda Kavraması :
Baskı balatanın bittiğini anlamamız için bir diğer anlama yöntemi ise, debriyaj pedalının kavramasının aşırı yukarıda olmasıdır. Debriyaj bedalı çok yukarıda kavrıyorsa buda baskı balatanın bittiği anlamına gelir. Bazı araçlarda debriyaj pedalı yukarıda kavrayabilir bunun tespitini o markanın ustasının yapması gerekmektedir.
Üçüncü Yöntem : Debriyaj Pedalına Bastığınızda Vites Geçişlerinde Cartlama Olabilir :
Buda yine bir baskı balata arızasıdır. Debriyaja bastığınızda vites geçişlerinde zorlanma veya cartlama varsa, debriyajınız ayırmıyor demektir. Debriyaj ayırmaması yukarıda bahsettiğimiz motorda gelen döndürme kuvvetini şanzımana iletilmesini engelleyememektedir. Bu arıza içinde yine baskı balata bilya set halinde değişmesi gerekmektedir.
Dördüncü Yöntem : Debriyaj pedalı çok altta kavramaya başlar.
Bu da yine klasik bir baskı balata arızasıdır. Deriyaj baskı şemsiyelerinin özelliğini yitimesinden dolayı, debriyaj pedalı çok altta kavrama yapar ve vites geçişlerinde zorlanma olacaktır. Buda yine baskı balatanın bittiğine işaret etmektedir.
Beşinci Yöntem : Aracı 5. Vitese takıp el fren çekikken kalkış yapmaya çalışmak :
Aracınızın baskı balatasının bitip bitmediğini test etmek için bir diğer yöntemde, el freni çekikken aracı 5. vitese takıyor debriyajı hafif kaldırıp gaz vermeniz gerekiyor. Eğer araç stop ederse baskı balata sağlam, yok stop etmeyip gaz yemeye devam ederse baskı balata arızalı bitmeye yaklaşmış demektir. Bu son yöntem araba konusudan daha uzmanlaşmış kişilerin yada ustaların uygulayacağı bir yöntemdir.